16 nov 2022
AllParts per 1-1-2023 uit Groupauto NL
Allparts stapt per 1 januari 2023 over naar inkoopcombinatie Nexus na 31 jaar aandeelhouder te zijn geweest van Groupauto NL, die hiermee verdwijnt. Groupauto verdwijnt niet, maar wordt voorgezet onder AllParts Nederland!
Tijdens het Allparts-congres in oktober 2022 in Barneveld hebben onderdelendistributeurs Allparts Nederland, Motor-Parts, Bene-Parts en Wijlhuizen bekendgemaakt dat ze overstappen naar inkoopcombinatie Nexus. Allparts kwam in 2021 voort uit Groupauto.
Allparts werkt in Nederland naast MP (Motor-Parts) nauw samen met Fource, waarmee een langdurige overeenkomst bestaat. Per 1 januari zal Groupauto Nederland daardoor niet meer bestaan.
Motor-Parts blijft als leverancier en partner verbonden aan Allparts. Wijlhuizen gaat samen met het Belgische bedrijf Beneparts invulling geven aan de truck- en traileractiviteiten in de Benelux. Nexus is naar eigen zeggen het grootste internationale samenwerkingsverband wereldwijd in de aftermarket met een jaaromzet van 37 miljard euro en het is actief in 139 landen. Door de toetreding heeft Nexus in één klap de Benelux ingevuld met een sterk grossiers- en werkplaatsnetwerk en een omzet van 250 miljoen euro.
“De aanhoudende consolidatie in de aftermarket heeft een belangrijke rol gespeeld in onze beslissing”, aldus Freek Blekxtoon, directeur van Allparts, die benadrukte dat Allparts sterk hecht aan onafhankelijkheid en zelfstandigheid.
Waarom uit Groupauto
De gestage groei van Alliance heeft zeker een rol gespeeld in de overstap, bevestigt Freek Blekxtoon: “Wij zijn 31 jaar de exclusieve aandeelhouder geweest van Groupauto. De consolidatieslag waarbij met name AAG met Napa erg dominant is geworden binnen Groupauto International, heeft in veel landen de balans ernstig verstoord. Je zag dat al eerder in België. Onafhankelijkheid en zelfstandigheid staan hoog bij ons in het vaandel.”
“Met deze overstap kunnen we ons veel beter onderscheiden van de rest.” Gael Escribe, ceo Nexus International, geeft aan trots te zijn op de aansluiting. Door de overstap heeft de inkoopcombinatie in één klap een netwerk van grossiers en werkplaatsen in de Benelux met een omzet van zo’n 250 miljoen euro. De totale jaaromzet van Nexus ligt rond de 37 miljard euro.
De toekomst van AllParts en de automotive
Hoe is met de toekomst van de branche en de aftersales. Volgens Allparts moeten de werkplaatsen en grossiers zeker voorbereid zijn op een toekomst waarin het steeds meer draait om zero emissie, andere aandrijvingen en connected cars. Dat het wagenpark in ons land, zeker tijdens corona, alleen maar is verouderd, geeft de aftermarket voorlopig werk en kansen genoeg, aldus Freek Blekxtoon, die de zaal er ook op wijst dat men zich niet alleen moet blindstaren op elektrische auto’s. “We moeten vooral ook de ontwikkelingen in de gaten houden op het gebied van waterstof, elektro-brandstoffen en bio-brandstoffen. Het is goed denkbaar dat er straks meer duurzame bio-brandstoffen beschikbaar komen voor het bestaande wagenpark. Zorg in ieder geval dat je in de werkplaats net zoveel kan als de dealer. Want als auto’s straks zijn uitgerust met slimme zonnekleppen, moet je daar ook mee kunnen omgaan.”