AES heeft in de laatste jaren veel kennis en ervaring opgedaan op het gebied van elektrificatie, deze kennis willen we graag met u delen. In dit artikel leggen we u graag uit waarom elektrificatie voor u interessant kan zijn en welke uitdagingen en mogelijkheden hierbij komen kijken.
Van diesel naar elektrisch
Wat verstaan we onder elektrificatie?
Allereerst een aantal basis kenmerken voordat we iets verder in de materie duiken. Wat verstaan we bij AES onder elektrificatie? Heel eenvoudig gezegd gaat het om het vervangen van de dieselmotor door een batterij met BMS. Het doel hierbij is altijd om te proberen de emissie uitstoot naar 0 te reduceren.
ATS vs STA methode
Om een diesel aangedreven systeem om te zetten naar een elektrisch aangedreven systeem worden twee methodes gebruikt. De zogenaamde Supply-To-Actuator oftewel de STA methode en de Actuator-To Supply methode, kortweg ATS.
Beide methodes hebben hun eigen voor en nadelen, daarover kunt u in het vervolg van dit artikel meer lezen.
STA methode
Allereerst gaan we iets dieper in op de STA methode waarbij de bestaande voeding 1:1 wordt vervangen. Hierbij wordt meestal het max vermogen van de dieselmotor minus ventilator als specificatie genomen. Het bestaande hydraulisch aandrijfsysteem (zowel pomp als ventielen) blijven behouden.
ATS methode
Bij ATS methode wordt de voeding afgestemd op de actatoren met als uitgangspunt een minimaal energieverbruik door minimalisatie van verliezen. In de methode worden grofweg drie stappen doorlopen:
Nulmeting uitvoeren, optimale hydraulische aandrijving selecteren/configureren en vervolgens de elektrische aandrijving selecteren.
STA methode voor en nadelen
Werken volgens de STA methode biedt enkele belangrijke voordelen, er is minder engineering nodig en de implementatietijd is relatief kort. Daartegenover staat dat het rendement meestal lager is, veelal wordt er een groter batterijpakket gebruikt dan nodig en is het systeem vaak over gedimensioneerd.
ATS methode
Nemen we de ATS methode nog iets verder onder de loep dan valt hierbij op dat door het doen van een nulmeting in stap 1, de uitgangspunten bekend zijn en er daardoor een hoger efficiëntie gehaald wordt. Alle componenten zijn op elkaar afgestemd wat zorgt voor een hoger efficiëntie en een lager kWh verbruik.
Nu weer meer kennis hebben opgedaan zoomen we iets verder in op de componenten.
Parker GVM motoren
In de grafiek hiernaast kunnen we een mooi vergelijk laten zien tussen conventionele dieseltechniek ten opzichte van de Parker GVM motoren.
Aan de linkerzijde van de grafiek is het vermogen in kW af te lezen ten op zichtte van de spanning van de Parker GVM elektromotor. De GVM motoren van Parker zijn uniek in markt en hebben een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld SRPM motoren.
De GVM motoren zijn 40% lichter in gewicht, 85% kleiner en kunnen temperaturen van -40 graden Celsius tot + 120 graden Celsius aan. De motoren zijn standaard IP6K9K bestendig dus hogedruk reiniger bestendig.
Parker inverter
De Parker GVI inverters zijn verkrijgbaar in hoog vermogen en laag vermogen uitvoering variërend van 24, 48, 80, 96 en 650 Volt. AES is officieel Parker distributeur, inverters zijn bij ons uit voorraad leverbaar. Zo kunnen we snel leveren en kunt u verder met het bouwen van u (prototype) installatie.
AES uw betrouwbare partner in elektrificatie
Om elektrificatie mogelijk te maken worden er diverse componenten toegepast. Parker biedt in samenwerking met AES het totaalpakket. Van inverters, GVM motoren, koelsystemen tot de Lithium accu’s. AES helpt u graag verder op het gebied van elektrificatie. Heeft naar aanleiding van dit artikel nog vragen of wilt u sparren met één van onze elektrificatie specialisten? Stuur ons een e-mail en wij nemen contact met u op.