Home » Recensies » Complete revisie rondvaartschip De Vrijstate

Complete revisie rondvaartschip De Vrijstate

Elektrisch varen is helemaal niet nieuw in de Weerribben-Wieden. Bij Rondvaartbedrijf Pieter Jongschaap vaart men al vanaf het begin elektrisch met e-sloepen, fluisterboten en een passagierschip. In de afgelopen zes maanden is de elektrificatie technologie in de rondvaartboot De Vrijstate volledig gereviseerd en klaar gestoomd voor de komende 20 jaar.

We spreken Bene Jongschaap die samen met zijn broer Peter Jongschaap het bedrijf in Kalenberg runt. Vader Pieter die ook nog actief is, heeft het vakmanschap voor scheepvaart en de handigheid in de werkplaats doorgegeven. De heren doen het allemaal zelf, met hulp van oproepkrachten die in het drukke seizoen meehelpen.

Geschiedenis
Opa Bene Jongschaap is destijds in Kalenberg begonnen met een kleine praam en van vader op zoon is het bedrijf gegroeid en doorgegeven. De rondvaartboten zijn naast de bootverhuur aangeschaft om vooral het seizoen wat te verlengen. De overdekte en verwarmde rondvaarten kunnen jaarrond worden geboekt. In 1992 werd de eerste rondvaarboot gebouwd door Pieter Jongschaap zelf. Anno 2025 liggen er inmiddels 40 boten, waarvan 25 sloepen en 15 fluisterpunters. En uiteraard de rondvaartboot. De huidige rondvaartboot De Vrijstate is van 2005 en voer destijds in de Biesbosch. Het schip is aangeschaft in 2017. De Gemeente Steenwijkerland schrijft elektrisch varen in Natura 2000 gebied de Weerribben-Wieden al jaren voor.

Rondvaartboot De Vrijstate was altijd elektrisch/hybride aangedreven. Het systeem was anno 2024 echter op. De kabels waren verbrand, de cellen waren kapot. Het was tijd voor revisie. Revisie De Vrijstate Via ondernemers in Giethoorn viel het oog op de blauwe lichte MG accu’s die voldoen aan de ES-TRIN voorschriften. Via MG Energy Systems werd verwezen naar dealer AES Technische Groothandel. Er was al eerder contact geweest tussen AES en Jongschaap: “We wisten niet dat AES zo gespecialiseerd was in elektrificatieprojecten.”

Afgelopen winterseizoen is het schip volledig herbouwd en zijn de 20 jaar oude gel accu’s vervangen door lithium accu’s. AES is samen met partners langs geweest bij het rondvaartbedrijf om alles uitvoerig in kaart te brengen en het plan werd gemaakt. “Bij de testbank bij AES konden we exact zien wat het systeem ging doen. “Er werden 22 geschakelde MG lithium 24V accu’s geplaatst. AES leverde naast de MG accu’s de laders en PV omvormer die met de BMS communiceert. Machinebouw Hasselt bouwde de innovatieve accubak met blusinstallatie en MarTronics Maritieme Elektro uit Meppel werd erbij  gehaald als erkend ESTRIN installateur. Het leidingwerk door het hele schip is aangepast. Alles is ES-TRIN gekeurd. De keuring is door NBKB Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart uitgevoerd.

Resultaten
De ruimte inname van de accu’s werd met 75% verminderd. Een blik in het ruim geeft direct de ruimtewinst aan. Het is bijna jammer dat de accu’s onzichtbaar zijn weggewerkt. De veilige accubak met raamwerk met blussysteem is zo goed als onzichtbaar in het onderdek. Een mooi staaltje techniek!

  • Het gewicht is 10% van het vorige gewicht (13.000 kg naar 1.200 kg).
  • Het schip is veel lichter en heeft veel meer vermogen.
  • Er is al besparing op dieselverbruik merkbaar.
  • Bovendien is de diepgang met 10 cm verminderd, iets wat in dit ondiepe natuurgebied mooi meegenomen is.

ES-TRIN keurmerk

ES-TRIN beïnvloedt direct de ontwikkeling van elektrische en hybride aandrijving in de toeristische vaart en bepaalt bijvoorbeeld installatie eisen voor accu’s (brandveiligheid, ventilatie en plaatsing), elektrische systemen (technische waarborgen, noodstroomvoorziening en scheiding HV/LV).

Samenwerking system integrators
AES Technische Groothandel, MarTronics Maritieme Elektro en Machinebouw Hasselt zorgden ervoor dat deze systemen voldeden aan alle criteria en naadloos met elkaar communiceren en samenwerken. Als echte partners kwamen ze met advies voor het ontwerp, de implementatie en onderhoud van de geïntegreerde oplossing. Nu half mei heeft het De Vrijstate al 30 succesvolle vaarten gemaakt. “Geen enkel probleem gehad” aldus Bene.

Groen licht voor de toekomst
De volgende generatie Jongschaap staat al klaar om het Jongschaap erfgoed verder te moderniseren en door te geven. Meer informatie www.pieterjongschaap.nl. 

1
8