Kennis en kunde hoog houden, daar draagt AES aan bij.
Wicherson staat dan op de gevel van de loods aan de Hagen in Vollenhove, maar vanaf buiten zou je niet vermoeden wat er binnen voor technische hoogstandjes plaats vinden. Blinkende trucks met enorme kranen glimmen je tegemoet in de enorme loods. Bezoekers komen achterom, net als goede vrienden thuis.
Wicherson of voluit Wicherson Special Products omschrijft zichzelf als autolaadkranen opbouwspecialist. De onderneming ontwerpt en produceert custom made carrosserieën en onderdelen, op elk denkbaar merk vrachtauto. We spreken eigenaar Henk Wicherson en Gertjan Aufderhaar over dit bijzondere bedrijf en hun drijfveren.
Geschiedenis Wicherson
Henk Wicherson (eigenaar) is in 2007 voor zichzelf begonnen, eerst via een kantoor boven de kledingwinkel (van zijn vrouw in Vollenhove) met engineering, tekenwerk, project begeleiding en handel. Vanaf dag één begon met met het ontwikkelen en opzetten van de range totaal concept vrachtwagens met autolaadkranen voor de verkoop in Scandinavië. Hier was vraag naar een leverancier die alles van A tot Z goed regelt, snel kan schakelen, luistert naar wat de gebruiker wil en kan adviseren. Wat begon met kleine vrachtwagens met een 2 tonmeter kraan is tegenwoordig vooral autolaadkranen op in de range van 30 tot en met 95 tonmeter op grote zware trucks. Wicherson is door de jaren heen een grote speler op de Noorse autolaadkranen markt geworden en heeft daar een eigen merknaam opgebouwd.
In het najaar van 2016 besloot Henk om na bijna 10 jaar alles alleen te hebben gedaan dat het tijd wat voor een volgende stap en te groeien. In plaats van alle productie uit te besteden werd een eigen productie vestiging in Vollenhove gestart. Gertjan Aufderhaar (technisch specialist) gaat samen met Henk de engineering oppakken en voor de werkplaats wordt een team van technische specialisten samengesteld.
“Wij zijn een bijzondere speler in de markt. Ons kwaliteitsniveau ligt hoog en we hebben een grote technische kennis in huis. Er zijn inmiddels partijen en kraanmerken die ons Scandinavisch concept proberen te kopiëren, maar niet op ons kwaliteitsniveau” vertelt Henk Wicherson.
Machinebouwer
De autolaadkranen (veelal van het Deense merk HMF) met enorme gieklengtes tot 16 keer uitschuifbaar met een lengte van 37 m en hefcapaciteit worden met de hoogste precisie op de trucks gebouwd. Trucks worden zo omgebouwd tot ingenieuze machines. Wicherson omschrijft zichzelf dan ook liever als machinebouwer dan als carrosseriebouwer. En terecht.
“Wij verzorgen de complete engineering en productie zelf inclusief het benodigde tekenwerk en het maken van de snijbestanden maar besteden al het lasersnijwerk, zetwerk, draaien, frezen en conservering uit , wij doen waar wij goed in zijn en gebruiken de kwaliteiten van toeleveranciers waar zij goed in zijn” licht Gertjan toe.
Bij Wicherson is bijna ieder project maatwerk. Ze bouwen niet alleen vrachtwagens met autolaadkranen maar ook zwaar transport trekkers worden voorzien van opbouw of mobiele werkplaatsen voorzien van 105 KVA PTO aangedreven generator worden gebouwd. Zo’n 50-60 projecten worden per jaar afgerond. Projecten variëren in omvang en technische uitdaging.
Opdrachtgevers zijn transportbedrijven en bedrijven met trucks voor eigen vervoer of werkzaamheden. Het team verzorgt het gehele traject van inmeten op locatie – uitwerken tot productie tekeningen – het maken van gebruikinstructies en schema’s tot gebruikers trainingen. Veel is Wicherson ook betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe transport oplossingen of bij de begeleiding van een aanbestedingstraject.
“We hebben de afgelopen jaren heel veel opgebouwd aan goodwill door steeds kwaliteit te leveren. Onze klanten komen altijd terug.”
Scandinavisch tintje
Wicherson is gespecialiseerd in carrosserieën voor de Scandinavische markt en levert vooral aan Noorwegen, Zweden, IJsland, Denemarken en Finland.
“De opdrachten zijn 10% lokaal en 90% export. We merken wel dat het aantal Nederlandse projecten groeit”.
Omdat ook Nederlandse klanten de kwaliteit waarderen van wat er naar het hoge Noorden vertrekt, weten zij ook steeds vaker de weg naar Vollenhove te vinden.
Alleen 100% gaat de deur uit
Uiteraard levert Wicherson alles tegen scherpe tarieven en met gewenste levertijden. Met een klein team van 8 technische toppers heeft Wicherson als doel om steeds beter te worden en scherp te blijven in prijs en kwaliteit. Het team is hecht en ieders stem telt. Iedereen deelt de passie om iets moois neer te zetten. Uniek is dat bij ieder voertuig er van iedereen die er aan gewerkt heeft goedkeuring moet komen. Anders wordt het voertuig niet opgeleverd de klant.
“Dat onderscheidt ons in de markt. Het tekenwerk tot de laatste uitvoering moet 100% zijn.”
Samenwerking met AES
Wicherson kent veel toeleveranciers. “Sinds dag 1 van de opening van de eigen productie is AES naar volle tevredenheid leverancier, maar zeker ook kwaliteit partner. Onderdelen leveren kunnen er wel meer, maar de toegevoegde waarde van AES vinden wij belangrijk: meerder keren per dag een route, kennis en advies, goede kwaliteit materialen, workshops en cursussen.”
“Je komt er vaak zelf niet aan toe en zo werk je toch aan kennisverrijking” aldus Henk.
Bij AES worden veel materialen aangeschaft; hydraulische slangen (Parker), (A-merk) gereedschap, spuitbussen en veel meer. “We hebben een goede samenwerking. We lezen het AES magazine graag, de support is goed, de kennis en kunde is hoog. En jullie hebben nog nooit een mispersing gehad.”
De toekomst staat bij de heren voor ‘mooie projecten’ en meer kennis blijven opdoen. In Scandinavië wil men marktleider zijn. In Nederland wil de onderneming vooral de unieke projecten. Groei is geen ‘Wicherson-ambitie’.
“Ja, groeien in kwaliteit. We willen steeds beter worden en scherp blijven in prijs en kwaliteit.”
De eerste elektrische truck rijdt in februari de werkplaats in. Binnen Wicherson is men inmiddels NEN-9410 gecertificeerd met behulp van AES. “Elektrificatie is volop bezig, ook voor Wicherson. We hebben afgelopen jaar een 380V intelligent powerpack in eigen huis ontwikkeld en voor 2024 gaan we een vrachtwagen bouwen waarbij de autolaadkraan elektrisch op een eigen accupakket kan werken en gaan we een volledig elektrische vrachtwagen voorzien van een autolaadkraan met E-PTO.
Kennis en kunde hoog houden is super belangrijk, daar draagt AES aan bij.”